Thursday, May 9, 2013

PEMBENIHAN KELAH SUKAR

Pembenihan kelah sukar

Oleh Osman Lisut 












KUALA LUMPUR: Peningkatan minat orang ramai terhadap kelah (Tor Tambroides) dengan menjadikannya ikan peliharaan dalam akuarium semakin menyerlah sejak kebelakangan ini. Ia kerana keunikan ikan berkenaan yang memiliki sisik yang cantik, aktif dan bernilai tinggi.

Serupa dengan jenis ikan kap yang lain, kelah adalah omnivor dan makan bukan saja alga, krustasia, serangga, katak, dan ikan yang lain, tetapi juga buah-buahan yang jatuh daripada pokok-pokok di atas.

Bagaimanapun, spesies ikan yang mendiami sungai serta tasik, akan naik ke anak sungai yang deras serta dasar sungai yang berbatu-batan untuk bertelur amat sukar untuk dibiakkan walaupun pelbagai usaha dilakukan. Ia termasuk proses aruhan seperti dilakukan terhadap tilapia, keli, haruan, ketutu dan ikan puyu.

Tidak hairanlah, ramai penternak ikan kelah di negara ini menggunakan kaedah tradisional iaitu menjejak anak kelah yang baru menetas di air cetek sungai berbatu dengan berbekalkan lampu suluh. Anak-anak kelah begitu mudah dikesan di tengah malam kerana suluhan lampu memantulkan warna keemasan siripnya dan ia kurang aktif serta mudah ditangkap.

Bagi penternak ikan kelah merah, Othman Abdul Wahab, berkata beliau pernah bekerjasama dengan pegawai penyelidik Jabatan Perikanan Malaysia untuk menghasilkan benih kelah menerusi suntikan hormon ke atas induk ikan, bagaimanapun tidak berjaya.

“Kelah memerlukan suasana semula jadi untuk menghempas perutnya ke batu-batu di sungai berarus deras bagi mengeluarkan telurnya. Namun, apa yang berlaku kolam berbatu palsu atau ‘rock garden’ tidak sesuai dan induk kelah berkenaan tercedera dalam usahanya menghempas telur.

“Kalau usaha itu berjaya dilakukan, daripada 20,000 telur yang dikeluarkan kurang satu peratus saja berjaya menetas. Malah, kalau hidup sehingga dua sentimeter pun kurang daripada 20 ekor, ini boleh dianggap gagal,” katanya kepada wartawan Joran.

Othman berkata, beliau memperoleh benih kelah daripada beberapa peraih dan kaki pancing dari Pahang, Kelantan dan Terengganu, iaitu beberapa bulan selepas musim tengkujuh kerana ketika itulah air sungai mulai turun serta berarus deras.

Katanya, tindakan beliau menternak kelah daripada anak sebesar satu inci hinggalah dewasa bagi menyahut seruan kerajaan dalam usaha mengekalkan populasi spesies yang menghadapi kepupusan.

“Saya cuba mendidik orang ramai supaya tidak menangkap kelah semata-mata untuk dijadikan juadah makan malam atau tengah hari. Sebaliknya, sebagai ikan peliharaan di dalam rumah dan mendatangkan ketenangan apabila melihatnya berenang di dalam akuarium terutama apabila menghadapi tekanan di tempat kerja.

“Dulu, memang tidak dinafikan saya salah seorang pemburu kelah kerana amat menggemari keenakan isinya. Namun, hari ini menjadikan ikan berkenaan sebagai ternakan dan menjualnya sebagai ikan peliharaan,” katanya.

Selain daripada menjual anak kelah merah, Othman turut mengajar cara-cara menjaganya. Ia termasuk penggunaan air, pemeriksaan pH, pemilihan makanan dan rawatan sekiranya ikan peliharaan berkenaan sakit.

Maklumat lanjut mengenai pemeliharaan ikan hiasan atau kelah merah boleh hubungi Othman di 012-6587821.

INFO

  • Harga ikan kelah mati RM80 sekilogram, manakala kelah hidup RM150 sekilogram.
  • Harga ikan kelah hiasan antara RM500 hingga RM1,000 sekilogram.
  • Petikan dari Berita Harian , Joran. 
  • 1 comment: