Thursday, May 9, 2013

IKAN KELAH (KING MAHSEER)


Dikenali sebagai 'King of the River', kelah  hanya dijumpai di Asia seperti di India, Thailand, Malaysia dan Indonesia. Terdapat lebih daripada 19 spesies kelah yang terdapat di dunia manakala di Malaysia hanya terdapat tiga spesies iaitu Kelah Hijau , Kelah Merah dan Kelah Biru. Di setengah kawasan Kelah Merah memiliki 2 jenis warna berbeza maka mereka mengkelaskan sebagai Kelah Merah Bara atau Kelah Bara dan harga juga berbeza bergantung kepada permintaan di pasaran. Kelah lazimnya didapati di kawasan sungai berbatu dan  berarus deras pada kedudukan 500 meter dari paras laut.

Permintaan kelah yang tinggi mendorong  pemburuan Kelah yang keterlaluan. Penggunaan alat seperti bom ikan , renjatan elektrik dan pukat menyumbang kepada penghapusan kelah termasuk anak-anak kelah yang belum kuat bertarung nyawa.

Anak kelah dijual kepada peraih kelah pada harga tinggi sebelum sampai kepada pembeli atau peminat kelah dan akhirnya boleh mencecah harga  berkali-kali ganda . Sekiranya kelah dipelihara untuk tempoh tertentu ia akan membesar beberapa kali ganda saiznya dan harganya akan melambung lagi. Pembeli dari Singapura akan memborong untuk dibawa ke sana sebab permintaan di Singapura juga amat tinggi, itu pun jika ada stok .


No comments:

Post a Comment